Weegplicht jaagt verladers op kosten

De gekapseisde MSC Napoli voor de kust van Cornwall. Dit scheepsongeluk, in 2007, was de aanleiding voor de invoering van een weegplicht voor zeecontainers. Economie
De gekapseisde MSC Napoli voor de kust van Cornwall. Dit scheepsongeluk, in 2007, was de aanleiding voor de invoering van een weegplicht voor zeecontainers. | beeld epa / Dan Kitwood
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De zeecontainer bestaat vijftig jaar en verladersorganisatie EVO grijpt dat jubileum aan voor een klaagzang over de naderende invoering van de weegplicht.

Amsterdam

Het gebeurt weliswaar niet al te vaak, wereldwijd een paar keer per jaar, maar als het gebeurt zijn de gevolgen spectaculair en soms dramatisch: een containerschip dat te zwaar beladen is en kapseist omdat het gewicht van de opgegeven vracht niet blijkt te kloppen.

Het overkomt het Britse containerschip MSC Napoli in 2007 voor de kust van Cornwall. Behalve dat het schip zwaarder beladen is dan opgegeven, blijkt uit onderzoek dat er ook nog van alles is misgegaan met het vastzetten (sjorren) van de lading.

Zeven jaar later verliest het Deense schip Svendborg Maersk in de Golf van …
Dit is 10% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief