Waarom u wel meer verdient, maar het niet krijgt

Het online winkelen en de zucht van consumenten om zo goedkoop mogelijk aan spullen te komen, daar kan een fabrikant in de eurozone bijna niet tegenop. Op de foto een distributiecentrum in China. Economie
Het online winkelen en de zucht van consumenten om zo goedkoop mogelijk aan spullen te komen, daar kan een fabrikant in de eurozone bijna niet tegenop. Op de foto een distributiecentrum in China. | beeld afp en epa / Armando Babani
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De vraag naar personeel groeit met de dag, maar vreemd genoeg stijgen onze lonen nauwelijks. Werken de oude economische wetten niet meer? ‘De winsten gaan vooral naar de bedrijven zelf.’

Opnieuw rijden ze rond, net als in de tweede helft van de jaren negentig: bestelbusjes met daarop ‘collega gezocht!’ Productiemedewerkers in Zwolle of een receptionist(e) in Heerhugowaard – de banen liggen voor het oprapen. In Nederland is bijna de helft van de vacatures moeilijk vervulbaar, meldt de uitkeringsinstantie UWV. Werkgevers zetten alles in: ‘In deze #vlog laat Lieke zien hoe leuk het is om te werken op de Euromast!’

Maar forse salarisverhogingen? Niet of nauwelijks. Terwijl de vraag naar arbeid toeneemt, stijgt de prijs van dit schaarse ‘goed’ niet: in Nederland was de gemiddelde …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?