Waarom supermarken ongezond voedsel promoten

Van alle aanbiedingen in supermarkten valt 80 procent buiten de Schijf van Vijf. Economie
Van alle aanbiedingen in supermarkten valt 80 procent buiten de Schijf van Vijf. | beeld anp / Koen van Weel
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Supermarkten beloofden vorig jaar bij te dragen aan de strijd ­tegen overgewicht. Hoe komt het dat daarvan zo weinig is terug te zien in hun snack- en frispromo’s?

Amsterdam

Aanbieding! Vier anderhalveliterflessen voor 6,49 euro bij de Dirk, Jan Linders en de Dekamarkt. Bij Plus betaalde de klant twee dubbeltjes extra aan de kassa, bij de Coop gingen zes blikjes voor 3 euro. Coca-Cola was afgelopen week in de aanbieding bij meer dan tien supermarktketens. Het was bovendien een van de vele suikerhoudende producten die voor minder dan normaal over de toonbank gingen. En dat is een heel normale zaak.

Uit het maandag gepresenteerde onderzoek van stichting Questionmark in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel blijkt, dat van alle aanbiedingen in sup …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?