Waarom er straks meer alcohol in uw tank zit

In andere Europese landen, zoals hier aan de Franse pomp, is de brandstof E10 al veel langer verkrijgbaar. De benzine moet ook in Nederland de nieuwe standaard worden. Economie
In andere Europese landen, zoals hier aan de Franse pomp, is de brandstof E10 al veel langer verkrijgbaar. De benzine moet ook in Nederland de nieuwe standaard worden. | beeld afp / Fred Tanneau
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het gebruik van alcohol in het verkeer neemt de komende tijd toe. Vanaf dinsdag wordt de hoeveelheid bio-ethanol in een doorsneebenzinetank min of meer verdubbeld. Het is een volgende stap in de ‘vergroening’ van het wegverkeer.

Amsterdam

De nieuwe benzine heet E10, waarbij de 10 staat voor ‘maximaal 10 procent bio-ethanol’, want zo wordt alcohol genoemd die niet in het keelgat, maar in de benzinetank wordt gegoten. Elk benzinestation dat meer dan één benzinepomp heeft, is vanaf dinsdag verplicht E10 te verkopen. En daarmee, zo is de verwachting, zal E10 binnen de kortste keren het nieuwe normaal zijn voor benzinerijders. Euro95, nu nog de meest verkochte benzine, gaat E5 heten en zal al snel een brandstof worden waarnaar je moet zoeken.

Waarom moet er alcohol in de tank?

In Europa is in 2005 besloten dat in autobr …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?