Vishandel zonder opsmuk

Een van de vijf viswinkels van de firma. Economie
Een van de vijf viswinkels van de firma. | beeld Katja Poelwijk
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Voor Haagse visliefhebbers is Simonis een begrip: de firma heeft vijf viswinkels en -restaurants verspreid over de stad. Vooral Noordzeevis: tong, schol, griet, tarbot, poon. En haring en kabeljauw natuurlijk, al zijn die door de opwarming van het zeewater noordelijker gaan zwemmen.

Den Haag

Vanuit een kantoortje van amper 2 bij 2 meter bestiert Allie Simonis (62) een Haags visimperium dat jaarlijks goed is voor 25 miljoen euro omzet. De ondernemer tikt met zijn knokkels op een gerafeld bureaublad. ‘Dit kastje is 35 jaar oud. Niet mooi, maar het werkt. Opsmuk is aan vishandelaren niet besteed.’

Het hok van de baas grenst aan de viswinkel met daarachter het restaurant. Getallen schallen door de speakers: ‘652! Nummer 652!’ Hier aan de Scheveningse visafslag kan de visliefhebber een vette bek halen. De bestseller is gebakken vis met friet: kibbeling, lekkerbek, schol, rod …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?