Vervoerders willen behoud ecocombi

LEEUWARDEN - Het plan van verkeersminister Camiel Eurlings om langere en zwaardere vrachtauto's (lzv's of ecocombi's) maximaal 50 ton in plaats van 60 ton lading te laten vervoeren, valt verkeerd bij Nederlandse vervoersorganisaties.
Volgens een onderzoek van Ingenieursbureau Oranjewoud is die beperking helemaal niet nodig. Door het gebruik van zeven tot tien assen belasten deze ecocombi's de wegen en viaducten minder dan gewone vrachtauto's met 50 ton lading. Eurlings verlaagde onlangs het maximale gewicht om overbelasting van wegen en viaducten te voorkomen. Brancheorganisaties KNV, EVO en TLN hebben grote moeite met dit besluit. Deze beperking in gewicht verkleint de voordelen die verbonden zijn aan ecocombi's, zoals een daling van het totaal aantal kilometers en vermindering van uitstoot van uitlaatgassen. Arja …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?