Veranderde markt nekt bolwerk zeescheepsbouw

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL/DEN HAAG - En weer valt een kroonjuweel van de ooit zo trotse Hollandse zeescheepsbouw aan diggelen. Moederbedrijf IHC Caland trekt bij Van der Giessen-de Noord de stekker eruit, omdat de scheepswerf in Krimpen aan den IJssel meer kost dan dat er aan wordt verdiend. Zo'n 400 werknemers moeten op zoek naar een andere baan.
Als de economie slechter draait, is het bij wijze van spreken wachten tot er weer een scheepswerf in de problemen komt. Wat dat betreft, is Van der Giessen-de Noord niet uniek. De afgelopen maanden moest bijvoorbeeld in Friesland de ene na de andere werf (Tille Shipyards, Bylsma Warten en Scheepswerf Harlingen) zijn helling sluiten. De ondergang van Van der Giessen-de Noord is echter wel van een andere orde, omdat het gaat om één van de laatst overgebleven grote werven die Nederland vertegenwoordigde op de wereldmarkt van de zeescheepsbouw.Juist die wereldmarkt heeft de (Nederlandse) zeescheep …
Dit is 13% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?