Stereotiep beeld maakt meisje slecht in wiskunde

Dat meisjes op de middelbare school lagere cijfers halen voor wiskunde dan jongens, heeft deels te maken met negatieve beelden over hun wiskundige vaardigheden. |beeld ANP / Roos Koole Economie
Dat meisjes op de middelbare school lagere cijfers halen voor wiskunde dan jongens, heeft deels te maken met negatieve beelden over hun wiskundige vaardigheden. |beeld ANP / Roos Koole

MANNHEIM - Dat meisjes op de middelbare school lagere cijfers halen voor wiskunde dan jongens, heeft deels te maken met negatieve beelden over hun wiskundige vaardigheden.

Dat concludeert dr. Meresa Sprietsma van het Duitse economisch onderzoeksinstituut ZEW op basis van onderzoek onder drieduizend 15-jarige Duitse kinderen. Ouders verwachten van meisjes minder bij wiskunde dan van jongens, stelt zij. Dat beïnvloedt het zelfvertrouwen van meisjes in hun wiskundige vaardigheden. 'In gezinnen waar ouders scholing heel belangrijk vinden, is geen verschil in de wiskundige prestaties van meisjes en jongens. Het zou kunnen dat in deze gezinnen minder negatieve stereotiepen heersen over het wiskundige talent van meisjes.' Sprietsma wijst erop dat de slechtere …
Dit is 40% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?