Sprokkelen om klimaatdoelstellingen te halen

Zolang effectieve maatregelen als rekeningrijden taboe blijven en de maximumsnelheid van 130 km per uur wordt gehandhaafd, is het niet waarschijnlijk dat Nederland de voor 2030 beoogde daling van CO2-uitstoot haalt. Economie
Zolang effectieve maatregelen als rekeningrijden taboe blijven en de maximumsnelheid van 130 km per uur wordt gehandhaafd, is het niet waarschijnlijk dat Nederland de voor 2030 beoogde daling van CO2-uitstoot haalt. | beeld anp Lex van Lieshout
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Alleen met strengere EU-regels gaat het lukken het nationale wegverkeer duurzamer te maken. Dat de Europese Commissie zuiniger busjes en personen- en vrachtauto’s blijft afdwingen, is daarom één zorg minder voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Brussel

Wegverkeer is een van de grootste obstakels in het bereiken van de Nederlandse klimaatdoelstellingen. De sector produceert een vijfde van de nationale uitstoot van CO2 en slaagt er nauwelijks in die te beperken. Dit terwijl het omgekeerde is beloofd: volgens het Energieakkoord uit 2013 zouden verkeer en vervoer over veertien jaar (2030) al 17 procent minder CO2 moeten produceren dan in 1990.

Dat is een utopie, constateerde het Planbureau voor de Leefomgeving vorig jaar al. Momenteel stoten Nederlandse auto en vrachtauto’s een derde meer broeikasgas uit dan in 1990. Alleen met een amb …
Dit is 16% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief