Speklap scannen is wel veel moeite voor klant
Utrecht
Het zal vast prima smaken, maar waar komt dat stukje varkensvlees vandaan? Die vraag wordt steeds belangrijker voor consumenten, meent Albert Heijn. De supermarktketen is deze week begonnen met een proef om klanten via scanbare codes van informatie te voorzien over de herkomst van een product. Scan de code met je mobiel en je ziet de varkensboerderij, is het idee.
De codes, die als sticker op de verpakkingen worden geplakt, zijn zogeheten QR-codes: vierkante codes met blokjes, die telefooncamera’s via apps kunnen scannen. Na het scannen van de QR-code wordt de klant automatisch doorgestuurd naar de website van de fabrikant, in dit geval vleesproducent Vion. Daar staat beschreven welke weg het product vanaf de boerderij tot de supermarkt heeft afgelegd.
In eerste instantie zijn de QR-codes alleen op varkensvlees te vinden. Vanaf volgend jaar moeten, als het project slaagt, ook andere producten met stickers zijn beplakt.
De aftrap voor de proef werd in een Albert Heijn in de Utrechtse wijk Kanaleneiland gegeven door staatssecretaris Martijn van Dam. De PvdA-bewindsman zal hebben willen zien waar hij nou precies zijn portemonnee voor heeft getrokken, want de proef is met geld van ‘zijn’ ministerie van Economische Zaken tot stand gekomen. Terwijl Van Dam de pers te woord stond, stuurde het ministerie een persbericht uit over de voordelen van deze ‘van grond tot mond’- en ‘van stal tot schap’-informatie. Aan pakkende oneliners voor de proef was geen gebrek.
Een dag na de feestelijke inwijding blijken nog niet alle Albert Heijn-klanten in Kanaleneiland overtuigd van het nut van de QR-codes. Zo snapt Muriel Leerdam (‘schrijf maar op dat ik 60 ben’) niet waarom de stickers op de verpakkingen niet gewoon laten zien waar het product vandaan komt, maar dat je daarvoor eerst je telefoon moet pakken. ‘Dit is wel erg veel moeite. En dan zou ik eerst ook nog die scanner moeten downloaden.’ Ook Yvette Bottenberg (38) is niet echt enthousiast. ‘Ik snap wel dat veel mensen willen weten waar hun eten vandaan komt, maar zelf ben ik niet zo van de QR-codes.’
Albert Heijn zal daarom vooral hopen op de smartphone-generatie. De meeste jongeren lopen toch al met hun nek gekromd door de supermarkt. Dan moet het scannen van een paar producten ook wel lukken.
De 24-jarige Diam Wehl is in ieder geval enthousiast. ‘Mensen zouden bewuster moeten zijn van wat ze eten en dit is een laagdrempelige manier om ze te informeren.’ Wehl moet echter tot volgend jaar wachten voor hij de codes zelf kan gebruiken. ‘Ik eet geen varkensvlees.’ <