Saab moet van Hawtai wereldspeler maken

Victor Muller, Spyker-topman, schudt de hand van Zhang Xiugeng, voorzitter van de Hawtai Motor Group na het tekenen van de overeenkomst in Beijing, China, op 3 mei 2011. De kleine Chinese autofabrikant Hawtai hoopt met de investering van 150 miljoen euro in Saab sterker te staan in de explosieve automarkt in eigen land. |beeld AP/Ng Han Guan Economie
Victor Muller, Spyker-topman, schudt de hand van Zhang Xiugeng, voorzitter van de Hawtai Motor Group na het tekenen van de overeenkomst in Beijing, China, op 3 mei 2011. De kleine Chinese autofabrikant Hawtai hoopt met de investering van 150 miljoen euro in Saab sterker te staan in de explosieve automarkt in eigen land. |beeld AP/Ng Han Guan

SHANGHAI - Het is de Chinezen weer gelukt: met een zak geld de expertise en het netwerk kopen van een westers bedrijf dat in de problemen zit.

De kleine Chinese autofabrikant Hawtai hoopt met de investering van 150 miljoen euro in Saab sterker te staan in de explosieve automarkt in eigen land. Hawtai is niet het eerste Chinese bedrijf dat profiteert van de problemen die de economische crisis in het westen heeft veroorzaakt. Eind 2009 had de Amerikaanse autobouwer Ford dringend geld nodig om schulden af te lossen. De redding kwam van het Chinese Geely. Voor 1,4 miljard euro kocht deze oorspronkelijke fabrikant van koelkastonderdelen Volvo van Ford. Kort daarvoor kocht BAIC, een autofabrikant uit Peking die auto's bouwt voor …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?