Reclamebureaus verdienen fors aan jingles

Dj Robin Lefeber van de commerciële radiozender SLAM! Er zijn omroepen die componisten contracten laten tekenen die voor de makers van muziek financieel ongunstig zijn. Economie
Dj Robin Lefeber van de commerciële radiozender SLAM! Er zijn omroepen die componisten contracten laten tekenen die voor de makers van muziek financieel ongunstig zijn. | beeld anp / Sander Koning
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Gespecialiseerde reclamebureaus en omroepen verdienen jaarlijks miljoenen euro’s dankzij de auteursrechten op jingles en muziek in reclames.

De bureaus kregen de rechten in handen van de oorspronkelijke componisten. Door de machtige positie van deze bureaus en de omroepen voelen de muziekmakers zich gedwongen afstand te doen van hun rechten.

Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de verdeling van rechten en uit gesprekken met componisten en diverse betrokkenen. Hans Brouwer van muziekreclamebureau Massive Music is de grootste verdiener, en staat ingeschreven als componist van ruim duizend nummers. Ook de topmannen van twee andere grote reclamebureaus hebben honderden nummers op hun naam staan.

De betrokken bureaus zijn w …
Dit is 16% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief