Proef: product later op de dag goedkoper

Economie
beeld anp / Jerry Lampen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Wie vanaf vandaag vis of gevogelte koopt bij Albert Heijn in Zandvoort, kan geld besparen door op het juiste moment toe te slaan. De supermarkt experimenteert er met dynamisch afprijzen op producten waarvan de houdbaarheid die dag verloopt: hoe later op de dag, hoe lager de prijs.

Amsterdam

Albert Heijn hoopt daarmee verspilling fors terug te dringen. De proef loopt twee maanden, bij succes komt het systeem eind 2019 mogelijk naar honderd andere vestigingen.

De proef is een digitale opwaardering van de bekende sticker met 35 procent korting op producten die, indien onverkocht, diezelfde avond nog de prullenbak in gaan. Een algoritme overweegt houdbaarheid, locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historische verkoop en voorraad in de winkel. Daaruit rolt een korting van 10 tot 60 procent, waarna het algoritme zelfstandig het elektronische prijskaartje aanpast. …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?