Luister naar

Piloten van Ryanair gaan staken

Nieuws
Luchtvaartmaatschappij Ryanair moet serieus rekening houden met stakingen door heel Europa. De ­Ierse pilotenvakbond kondigde dinsdag aan dat haar Ryanair-piloten volgende week staken. Ook de Duitse bond riep daartoe op.
Dion Mebius redactie vk
woensdag 13 december 2017 om 03:00
Een vertrekbalie van Ryanair op de Duitse luchthaven Berlin Schoenefeld. De Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC) kondigde aan dat de piloten van Ryanair zullen deelnemen aan een stakingsactie.
Een vertrekbalie van Ryanair op de Duitse luchthaven Berlin Schoenefeld. De Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC) kondigde aan dat de piloten van Ryanair zullen deelnemen aan een stakingsactie. epa / Hayoung Jeon

Amersfoort

Eerder zinspeelden Ryanair-piloten in andere Europese landen op acties. Het is de eerste keer in het bestaan van Ryanair dat de piloten zich Europees verenigen. De piloten – volgens Ryanair-topman Michael O’Leary niets meer dan ‘veredelde taxichauffeurs’ – presenteren daarmee Ryanair de rekening voor het feit dat ze al jaren tegen elkaar worden uitgespeeld door de prijsvechter. Voor iedere ­piloot die het oneens is met de werkwijze van Ryanair staan er tien andere te trappelen, is het devies van O’Leary. Voor de vliegers zat er jarenlang niets anders op dan de lange werkdagen en de relatief lage salarissen te slikken.

Ryanair lijkt de bodem van het prijsvechtersmodel echter te hebben bereikt. Afgelopen september kampte de luchtvaartmaatschappij met een acuut pilotentekort. Liefst 700.000 passagiers kregen het bericht dat hun vlucht niet doorging.

O’Leary bezweert dat er geen structurele problemen zijn, maar zijn getergde piloten ruiken bloed, zo blijkt uit de stakingsaankondiging. De Ierse Ryanair-piloten blijven op woensdag 20 december thuis. Volgens de Irish Airline Pilots’ Association (Ialpa) ondersteunt 94 procent van de piloten de staking.

Ook de Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC) gaat actie voeren tegen Ryanair. De Duitse Ryanair-­piloten zeggen ieder moment te kunnen gaan staken, met uitzondering van de periode tussen 23 en 26 december. ‘Hoe moeten Ryanair-piloten dit systematische afbraakbeleid anders doorbreken?’ rechtvaardigt VC-bestuurder Ingolf Schumacher de staking. De arbeidsvoorwaarden zijn beter bij bijna alle andere luchtvaartmaatschappijen, meent VC.

Behalve Ieren en Duitsers dreigen de Portugezen en Italianen met stakingen. De Italiaanse Ryanair-vliegers kondigden zelfs al een vier uur durende werkonderbreking aan voor vrijdag.

samen sterker

Met de aangekondigde stakingen komen de piloten van Ryanair – naar aantal vervoerde passagiers de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa – voor het eerst gezamenlijk tegen hun broodheer in het geweer. Ryanair heeft maar bar weinig op met georganiseerd personeel: de budgetvlieger onderhandelde zelfs nog nooit over salarissen met een vakbond. In plaats daarvan regelt Ryanair de arbeidsvoorwaarden via personeels­vertegenwoordigers, de Employee Representative Committees (ERC’s). Elke van de 87 Ryanair-bases heeft een eigen ERC. Ryanair onderhandelt afzonderlijk met iedere ERC. Voor de piloten is het daardoor lastig een vuist te maken.

Twee maanden geleden besloten de ze hun krachten te bundelen in een Europese koepel-ERC. Met deze ‘EERC’ hopen de piloten sterker te staan in cao-onderhandelingen met hun werkgever. De vliegers eisen dat ­Ryanair voortaan collectief zaken doet.

‘Wat we nu zien gebeuren, is wat Ryanair betreft uniek’, zegt Joost van Doesburg van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). ‘Nog nooit was een Europese samenwerking van Ryanair-piloten zo dichtbij.’ Ryanair heeft ook een basis met 40 piloten op Eindhoven Airport. Bijna al deze piloten zijn de afgelopen weken VNV-lid geworden. Volgens Van Doesburg ‘behoort het zeker tot de mogelijkheden’ dat ook deze piloten in de nabije toekomst gaan staken. ‘Maar we kijken nu eerst naar wat in de andere vier landen gaat gebeuren.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.

Werkoverleg bij Hospi Housing, waar ze werken met kunstmatige intelligentie. Tweede van links oprichter Joost Bokker, uiterst links Vera Harsnyi, midden Pavla Shvetcova en uiterst rechts Flavia Gkioka.

AI-medewerker 'Sarah' doet nu zelfstandig de socials: 'Dit is wel een beetje creepy'

Ruim een jaar na de introductie van ChatGPT is AI niet meer weg te denken van de Nederlandse werkvloer. Inmiddels bestaat er zelfs een autonome AI-werknemer: Sarah.

Directeur Pieter Cnossen vakorganisatie CGMV wil het ledenverlies ombuigen naar ledengroei.

Vakorganisatie richt zich op christelijke goede doelen: 'Medewerkers werken soms onder minimumloon'

De christelijke vakorganisatie CGMV gaat zich op een nieuwe doelgroep richten: christelijke organisaties zonder winstoogmerk. ‘Daar heerst veel bevlogenheid, maar voor werknemers wordt vaak niet goed gezorgd.’

De goudprijs breekt record na record

De goudprijs slaat op hol, maar waar komt die goudkoorts opeens vandaan?

De goudprijs breekt record na record, en dat is niet per se vrolijk nieuws. Goud geldt namelijk als verkapte verzekeringspolis tegen oorlogen, crises en ander onheil. Vier redenen waarom mensen plotseling goudstaven hamsteren.

Een ov-bus van Van Hool. De Vlaamse vervoerder De Lijn koos onlangs voor goedkopere bussen uit China.

Familievete en 'typisch Belgisch probleem' zetten streep door 2.400 banen Vlaamse bussenbouwer

Het Vlaamse dorp Koningshooikt draait al 77 jaar om de busfabriek Van Hool, die mede door een ruzie tussen de erfgenamen van de oprichter in financiële nood verkeert. Een faillissement lijkt onafwendbaar.

Autospotters op de Brink in Laren. Samen met Bloemendaal en Heemstede is Laren de gemeente waar rijke inwoners het vaakst een eenzijdige leefwereld hebben, en dus vooral andere rijken ontmoeten.

Arm en rijk leven ontmoeten elkaar steeds minder. Behalve op de Biblebelt. 'Daar zijn contacten minst eenzijdig'

Arm en rijk in Nederland komen elkaar steeds minder tegen, stelt het SCP. Dat verkleint de kansen van de laagste inkomens en vergroot de vooroordelen over en weer. Opvallend genoeg speelt dat op de Biblebelt minder.