Overname door Ekoplaza vult zwakke punten van Marqt aan

‘Marqt moet slimmer inkopen, efficiënter werken, de kosten van het hoofdkantoor terugdringen en het weggooien van producten tegengaan.’ Economie
‘Marqt moet slimmer inkopen, efficiënter werken, de kosten van het hoofdkantoor terugdringen en het weggooien van producten tegengaan.’ | beeld anp / Valerie Kuypers
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Biologisch eten is populairder dan ooit. Toch heeft biologische supermarkt Marqt moeite te overleven. Is er na de overname door Eko­plaza ruimte voor beide ketens?

Amsterdam

De overlevingsstrijd, die lang achter de schermen plaatsvond, werd afgelopen zomer plotseling op pijnlijke manier publiek.

Marqt, de voorvechter van eerlijk, duurzaam, vers en gezond eten, die ooit stedelijk Nederland zou veroveren, doet haar twee meest luisterrijke vestigingen – aan het Amsterdamse Rembrandtplein en de Haagse Hofweg – over aan concurrent en oud­gediende Albert Heijn.

Het was een knieval, die liet zien hoe onzeker het bestaan van de luxe ­supermarkt was geworden. Marqt, ooit populair bij vooral jonge stedelingen, kampt met een inefficiënte bedrijfsvoering, naast …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?