Ouderen vormen de kurk waar autobranche op drijft

Vooral compacte SUV’s, met een hoge instap, zijn populair bij ouderen. Economie
Vooral compacte SUV’s, met een hoge instap, zijn populair bij ouderen. | beeld ap / Hendrik Schmidt
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Ouderen worden de komende tien jaar de dragers van de automarkt. Ze zijn welvarender, ze leven langer en een eigen auto biedt hen meer vrijheid om te gaan en staan waar ze willen.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Economisch Bureau van ING. Jongeren willen ook graag een auto, maar hebben er vaak geen geld voor.

De verkoop van nieuwe auto’s groeit dit jaar voor het eerst sinds 2011. Na een dieptepunt in 2014 wordt voor 2015 een omzet verwacht van 13,1 miljard euro, een stijging van 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal zullen 435.000 nieuwe auto’s hun weg vinden naar een koper tegen 392.000 in 2014.

Die stijging is vooral te danken aan de zakelijke rijders, die relatief dure auto’s kopen. Particulieren kopen dit jaar maar 150.000 auto’s, de zakelij …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?