Opsplitsen, afstoten en verkopen - een nieuwe trend

DEN HAAG - Grote bedrijven splitsen op en stoten bedrijfsonderdelen af. Deze week waren het Akzo Nobel en Unilever. Steeds vaker gebeurt dat onder druk van de belegger. De kogel is door de kerk: Unilever, fabrikant van wasmiddelen en bekend van merken als Knorr en Calvé, stoot zijn diepvriesactiviteiten af.
De geruchten gonsden de hele week al over het Damrak, maar sinds gisteren staan Kapitein Iglo en zijn vissticks er definitief alleen voor. Twee dagen eerder nam chemieconcern Akzo Nobel afscheid van zijn farmaciedivisie Organon. Het bedrijf brengt Organon, uitvinder van het aniticonceptiemiddel de pil, naar de beurs. Akzo richt al zijn pijlen vanaf nu op verf en chemie. Bestuursvoorzitter Hans Wijers van Akzo noemde het een 'historische dag'. Opsplitsen, afstoten en verkopen: het is de nieuwe trend. Alles moet weg wat verlieslijdend is of niet tot de kernactiviteiten behoort. Dat besluit …
Dit is 15% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?