Oorlog zet consument niet aan tot hamsteren

DEN HAAG - Waar de financiële markten en de handelaren in goud en olie volledig in de greep zijn van de oorlog in Irak, lijkt de Nederlandse consument zich er niets van aan te trekken. Geen spoor van hamsterwoede. En dat is opmerkelijk, want in de eerste weken van de eerste Golfoorlog, begin 1991, ontstond er een ware run op zeep, toiletpapier, koffie, thee, rijst en vuilniszakken. Waarom blijft dit nu uit?
Nadat de bevrijding van Koeweit in 1991 met een bommenregen was losgebarsten, wisten veel consumenten niet hoe snel ze de voorraadkast moesten volstouwen.Erwtjes en worteltjes, sperziebonen of ananas op sap - conserven boekten een dubbele omzet, meldde het vakblad voor supermarkten Distrifood inderdtijd. In de uitgave van 28 januari 1991, bijna twee weken na het begin van de oorlog, meldden fabrikanten omzetstijgingen van 25 procent. Grote supermarkten verkochten zestien procent meer boodschappen en de kleinere kruideniers zagen hun omzet met zo'n 15.000 gulden per week stijgen.De overheid …
Dit is 23% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?