Onderzoeksethiek bij Tesla faalt

Een computerscherm in een Tesla Model 90D tijdens een demonstratie van technologie die gebruikt wordt in ‘zelfrijdende’ auto’s. Economie
Een computerscherm in een Tesla Model 90D tijdens een demonstratie van technologie die gebruikt wordt in ‘zelfrijdende’ auto’s. | beeld ap / Evan Vucci
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Tesla, fabrikant van ‘zelfrijdende’ auto’s, neemt een onverantwoord risico met zijn testchauffeurs. Dat vindt prof. dr. Peter-Paul Verbeek, techniekfilosoof van de Universiteit Twente, nu in Amerika een Tesla-bestuurder is omgekomen.

Enschede

Volgens Verbeek ontbreekt het Tesla aan een goede onderzoeksethiek. ‘Tesla heeft in feite mensen in dienst als proefpersonen, maar geeft een dubbel signaal af. Aan de ene kant: deze auto kán het, geef de controle maar uit handen. Aan de andere kant: je moet alert blijven, je moet de controle houden.’ De vraag is hoelang je dat van een proefpersoon kunt vragen, aldus Verbeek. ‘Als ik dat bij mezelf naga, denk ik: hooguit een halfuur.’ Tesla had vooraf moeten meten hoelang mensen deze dubbele verantwoordelijkheid kunnen volhouden, en daarop het experiment …
Dit is 12% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief