Onderzoek het online volgen van kinderen

Door het gebrek aan regels, hebben online reclamemakers vrijelijk toegang tot kinderen. De overheid moet toezien of zelfregulering in de sector wel werkt. Economie
Door het gebrek aan regels, hebben online reclamemakers vrijelijk toegang tot kinderen. De overheid moet toezien of zelfregulering in de sector wel werkt.

LEIDEN - Door het gebrek aan regels, hebben online reclamemakers vrijelijk toegang tot kinderen. De overheid moet toezien of zelfregulering in de sector wel werkt.

Dat stelde de Leidse hoogleraar Recht en Informatiemaatschappij Simone van der Hof vrijdag in haar oratie. 'Het onvermogen van kinderen wordt misbruikt om ze gevoelig te maken voor een bepaald merk.' Op televisie is de reclame voor kinderen aan allerlei regels gebonden. Op internet gelden die regels niet maar bepalen bedrijven zelf wat wel en niet mag. De nieuwe hoogleraar vraagt zich af of die zelfregulering wel werkt. 'De overheid moet bekijken of er wel genoeg voorwaarden aan de zelfregulering gesteld zijn. Bedrijven hebben niet altijd hetzelfde belang voor ogen als het kind.' Vol …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?