NS blijft heersen op hoofdrailnet

De reisinformatie bekijken op het grote mechanische bord op Utrecht CS. Het circa 3000 kilo zware blauwe bord gaat wijken voor een modernere opvolger. |beeld ANP/Sander Koning Economie
De reisinformatie bekijken op het grote mechanische bord op Utrecht CS. Het circa 3000 kilo zware blauwe bord gaat wijken voor een modernere opvolger. |beeld ANP/Sander Koning

DEN HAAG - De NS heeft opnieuw het recht gekregen om vanaf 2015 tien jaar lang op het hoofdrailnet te rijden, de belangrijkste spoorlijnen van het land.

Daartoe behoort vanaf dat moment ook de hogesnelheidslijn. Daarover gaan dan naast de Fyra en de Thalys ook gewone intercity's rijden. 'De tijdwinst tussen bijvoorbeeld Lelystad en Eindhoven is dan al snel een half uur', aldus een NS-woordvoerder. De spoorvervoerder betaalt de overheid 2,4 miljard euro voor het gebruik van het hoofdrailnet. De NS moet vanaf 2015 met stoptreinen op een aantal trajecten wel de concurrentieslag aan met andere vervoerders. Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) gaat de lijnen Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen aanbesteden. Afhankelijk van de res …
Dit is 22% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?