Nederlandse supermarkten worden groter en groter

Supermarkten in Nederland worden groter en groter. |beeld Novum Economie
Supermarkten in Nederland worden groter en groter. |beeld Novum

AMSTERDAM - Supermarkten in Nederland worden groter en groter. Sinds 2005 is de gemiddelde oppervlakte met ruim 15 procent toegenomen tot 884 vierkante meter.

Het aantal supermarkten nam in dezelfde periode af, maar die daling was met bijna 3 procent veel minder sterk. Het totale winkeloppervlak is daardoor met bijna 12 procent procent gegroeid. Volgens Gertjan Slob van Locatus, het bureau dat de cijfers verzamelde, is de trend al ruim tien jaar gaande. Maar de schaalvergroting is nu in een stroomversnelling geraakt. 'Dat komt door de overname van C1000 door Jumbo. Veel supermarkten veranderen daardoor van formule. Vaak wordt de winkel dan meteen uitgebreid.' Het Economisch Bureau van de ING constateert dat de voortgaande schaalvergroting …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?