Nederlandse bedrijven gul voor Bush

DEN HAAG - Nederlandse bedrijven spekken via hun Amerikaanse dochterondernemingen de campagnekassen van Republikeinen en Democraten aan de overzijde van de oceaan. Met name de partij van president Bush is populair. Het is legaal, maar ,,het gevaar bestaat dat bedrijven zo te veel invloed krijgen'', zegt prof.dr. Johan Graafland, hoogleraar economie, onderneming en ethiek aan de Universiteit van Tilburg.
Vier jaar geleden bleek ook al dat Nederlandse multinationals als Philips, Aegon en Reed Elsevier via hun Amerikaanse dochters bijdroegen aan de Bush-campagne. In totaal ging het toen om ongeveer 465.000 dollar. Ook nu blijkt Bush favoriet. En wat vooral opvalt, is dat de bijdrage voor de herverkiezing van de Republikein een stuk hoger uitvalt dan in 1999/2000.Nederlandse bedrijven, zo meldde De Telegraaf gisteren, geven bovendien het meest vergeleken met andere buitenlandse geldschieters. Zo doneert alleen al accountantskantoor KPMG bijna een half miljoen dollar, 400.000 dollar aan de Rep …
Dit is 12% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?