‘Machinist kan best wissel fiksen’

Een machinist moet bij panne wachten op een aannemer. Economie
Een machinist moet bij panne wachten op een aannemer. | beeld anp / Bart Maat
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Er zijn minder problemen met de infrastructuur op het spoor, toch vallen er meer treinen uit. Volgens ProRail-topman Eringa komt dat door ‘doorgeslagen’ veiligheidseisen.

Utrecht

Treinuitval door problemen met wissels zou aanzienlijk beperkt kunnen worden als machinisten weer zelf het euvel aan een wissel mogen verhelpen. Dat bepleit president-directeur Pier Eringa van ProRail, die over dat zogenaamde ‘krukken’ van wissels in gesprek is met vakbonden en machinisten.

Volgens Eringa zijn de veiligheidseisen op het spoor ‘doorgeslagen’ en draagt dat mede bij aan het toenemend aantal uitgevallen treinen. Het aantal uitgevallen treinen door problemen met rails, wissels en bovenleidingen nam vorig jaar met ruim 40 procent toe tot bijna 33.000.

In reactie daarop ze …
Dit is 16% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief