Logo ‘Made-in-Italy’ verdeelt Italianen

Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Met een stervormige logo ‘Made in Italy’ wil de Italiaanse minister van Economische Ontwikkeling, Carlo Calenda, de Italiaanse voedselindustrie voorgoed afhelpen van de concurrentie van ‘Italiaans klinkende’ producten uit het buitenland. Maar in Italië heeft zoiets heel wat voeten in aarde.

Amsterdam

Toen hij in september het logo presenteerde, had Calenda Parmezaanse kaas van het Nieuw-Zeelandse zuivelbedrijf Fonterra, prosecco van het Braziliaanse wijndomein Garibaldi en mozzarella van de Duitse kaasmaker Zottarella in het vizier. Zulke concurrerende producten uit het buitenland kosten de branche jaarlijks miljarden euro aan omzet. Het Made in Italy-logo moest het verschil duidelijk maken tussen nep-Italiaanse en echte Italiaanse waar.

Elke voedselfabrikant die ‘de laatste substantiële transformatie van het product’ in Italië uitvoert, mag het logo straks op zijn kaas, wijn o …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?