Kortingen bevorderen verkoop kleding

Consumenten laten zich makkelijk voor het lapje houden met zogenaamde prijsacties. |beeld Novum / Bart Maat Economie
Consumenten laten zich makkelijk voor het lapje houden met zogenaamde prijsacties. |beeld Novum / Bart Maat

AMSTERDAM - Consumenten laten zich makkelijk voor het lapje houden met zogenaamde prijsacties. Zij blijken bereid tijdens de uitverkoop hogere prijzen te betalen voor jeans. Dat ontdekte modeconsultant Marjolijn Timmermans van het Amsterdamse adviesbureau Simon-Kucher.

In een test kochten consumenten vaker een spijkerbroek als het woord 'korting' op het prijskaartje stond, ook al kostte de broek precies hetzelfde als anders. Timmermans zegt niet verrast te zijn over de uitkomst. 'Het is een oude winkelierswijsheid dat kortingen de verkoop bevorderen. Maar het is nu voor het eerst wetenschappelijk bevestigd. Er was bij mijn weten nooit eerder onderzoek naar gedaan.' Timmermans onderzocht het aankoopgedrag van 120 consumenten tussen 25 en 45 jaar. Zo hing zij een 'afgeprijsde' spijkerbroek in de winkel die voor 119 euro als actieprijs werd aangeboden aa …
Dit is 31% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?