Ken uw klant, beste bank

CEO Kees van Dijkhuizen van ABN Amro vertelt dat ‘herstelmaatregelen’ nodig zijn bij het controleren van álle klanten. Economie
CEO Kees van Dijkhuizen van ABN Amro vertelt dat ‘herstelmaatregelen’ nodig zijn bij het controleren van álle klanten. | beeld anp / Evert Elzinga
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Banken moeten hun rekeninghouders beter controleren. Vier vragen over de aangescherpte regels van De Nederlandsche Bank.

Den Haag

Hoe controleren banken hun klanten en onderzoeken ze de risico’s?

Daarvoor hebben banken allerlei programma’s met klinkende Engelse termen als know your customer en customer due diligence, krijgen sommige klanten het stempel politically exposed person en gelden sommige landen als ultra high risk countries. Banken hebben software die helpt om mogelijk verdachte transacties, of opmerkelijke geldstromen, automatisch te signaleren. Bij een verdachte transactie gaat er een waarschuwing naar een medewerker, die besluit of de melding ‘onderzoekswaardig’ is.

Waarom heeft ABN Amro nu een wa …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?