Kaartjes sturen in tijden van Whatsapp en Facebook - Hallmark wil het verschil maken

Artdirector Denise Qualm (links) en directeur Jan Willem Koch van Hallmark Europe. Economie
Artdirector Denise Qualm (links) en directeur Jan Willem Koch van Hallmark Europe. | beeld Rebecca Fertinel
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Kaarten sturen in tijden van WhatsApp, Facebook en Instagram is nog geen aflopende zaak. Op het hoofdkantoor van Hallmark wordt hard gewerkt aan een nieuw leven voor de wenskaart. ‘Wij willen kaarten maken met karakter.’

Capelle aan den IJssel

Een verjaardagsfelicitatie, een liefdesverklaring op Valentijnsdag of de beste wensen voor de feestdagen. Vroeger werden er vooral kaartjes gestuurd voor de geijkte momenten, zegt Hallmark-directeur Jan Willem Koch (52). Maar anno 2019 maakt die verplichte wenskaart plaats voor een spontaan kaartje. Volgens Koch is er een duidelijke verschuiving zichtbaar: we sturen geen kaarten meer omdat het moet, maar omdat het leuk is.

Aan die ontwikkeling gaat meer dan honderd jaar geschiedenis vooraf. Het is 1910 als de Amerikaan Joyce C. Hall de trein in stapt naar Kansas City. Me …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?