'Invloed van reclame vaak subtieler dan het lijkt'

DEN HAAG - Vandaag worden de Effies uitgereikt, een prestigieuze prijs voor de meest effectieve reclame. Wie nog denkt vrij te zijn van de invloed van reclames, heeft het mis. Ons koopgedrag wordt vaak onbewust gestuurd. Met muziekjes, geuren en warme lampen.

Er gaan vele honderden miljoenen om in de reclamewereld. En al dat geld zou niet worden besteed als het geen effect had. Toch denken we het liefst dat onze eigen keuzes vooral zijn gebaseerd op prijs en kwaliteit. Puur zelfbedrog, zegt Ad Pruyn, hoogleraar consumentenpsychologie aan de faculteit gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. ,,Mensen denken dat reclames alleen hebben gewerkt als zij direct naar de winkel zijn gegaan om dat product te kopen. Maar het effect is vaak veel subtieler.'' Reclame kan volgens Pruyn ook gericht zijn op het prikkelen van je impliciet geheuge …
Dit is 14% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?