Internetverkoop groeit snel en prijzen zijn lager

Een pakketbezorger van PostNL. De helft van de groei van de particuliere consumptie komt door onlineaankopen. Economie
Een pakketbezorger van PostNL. De helft van de groei van de particuliere consumptie komt door onlineaankopen. | beeld anp / Lex van Lieshout
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De aankoop door consumenten via internet groeit sterk en dat drukt de prijzen. Deze liggen 6,5 procent lager dan in de fysieke winkel.

Amsterdam

Dit blijkt uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank. Over de prijzen online of in de winkel is weinig bekend. Daarom heeft De Nederlandsche Bank een enquête uitgezet. Deze laat zien dat twee derde van de ­onlineconsumenten meent geld te besparen op het aankoopbedrag. Gemiddeld ervaren zij een prijsverschil van 6,5 procent. Deze waarneming sluit volgens De Nederlandsche Bank vrij goed aan bij andere studies. Deze hebben voornamelijk betrekking op het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Daar liggen de onlineprijzen 4 tot 11 procent lager.

Onlineaanbieders kunnen goederen t …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?