In Schiphol-onderzoeken wordt 'selectief geshopt'

Grote drukte bij de incheckbalies op Schiphol is eerder regel dan uitzondering, zeker in vakantieperiodes. Economie
Grote drukte bij de incheckbalies op Schiphol is eerder regel dan uitzondering, zeker in vakantieperiodes. | beeld anp / Koen van Weel
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De economische argumenten die voorstanders van de uitbreiding van Schiphol vaak noemen, zijn ongegrond, schrijven onderzoekers van CE Delft. In opdracht van Natuur en Milieu onderzochten ze de vijf vaakst gehoorde argumenten. Hoe neutraal is dergelijk onderzoek?

Delft

Schiphol mag onder bepaalde voorwaarden groeien van 500.000 naar 540.000 vluchtbewegingen per jaar, besloot minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) begin juli. Daarvoor had ze allerlei economische argumenten: gebeurt het niet, dan gaan er banen verloren en wordt Nederland minder aantrekkelijk voor bedrijven om zich te vestigen. Belangenorganisatie Natuur en Milieu verzamelde de vijf meest gehoorde argumenten (zie kader) die voorstanders van uitbreiding noemen en vroeg onderzoeksbureau CE Delft deze tegen het licht te houden. Wat blijkt? De argumenten zijn ongegron …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?