In het laboratorium zijn diesels veel schoner dan bij een praktijktest

Economie
beeld graphic Daan van Elk
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Lang voor het schandaal bij Volkswagen waren er twijfels bij TNO, RDW en het ministerie over tests met dieselauto’s. Hoe ging het sjoemelen in z’n werk?

Amsterdam

Een opmerkelijk geluid, vorige week uit de monden van Volkswagenchef Matthias Müller en Renaultbaas Carlos Ghosn. Beide autofabrikanten riepen op tot betere tests om de uitstoot van dieselauto’s vast te stellen. Nu Brussel als gevolg van het dieselschandaal de duimschroeven aandraait, lijken Europa’s grootste automakers bereid hun verzet tegen realistische uitstoottests te laten varen.

Een praatje voor de bühne, of zouden automakers echt schonere auto’s willen? Tot nu toe haalden ze alle trucs uit de kast om hun modellen in het lab schoner te laten lijken …
Dit is 4% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief