Ikea bewust doolhof om consument te verleiden

Winkelen bij IKEA Amsterdam Zuid-Oost. |beeld ANP/Lex van Lieshout Economie
Winkelen bij IKEA Amsterdam Zuid-Oost. |beeld ANP/Lex van Lieshout

AMSTERDAM - Ikea-winkels zijn bewust ingericht als een doolhof. De reden hiervoor is dat consumenten zo meer aankopen doen.

Dat zei de Britse hoogleraar architectuur Alan Penn van het University College London, maandag in de veelgelezen Britse krant Daily Mail. De doolhofachtige indeling van de woonketen zorgt ervoor dat klanten langer in de winkel rondlopen. Er zijn wel snellere routes, maar die zijn niet zo gemakkelijk te vinden. Klanten worden op die manier geconfronteerd met allerlei spullen van de Zweedse winkelketen. Penn: 'Tegen de tijd dat je bij het magazijn komt, ben je zo onder de indruk van hoe goedkoop iets is, dat je het koopt.' Consumenten die zo door de Ikea dolen, worden langs een duizel …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?