Hoe 3D-printen onze wereld verandert

Een geprint onderdeel voor een vliegtuig van Airbus. Economie
Een geprint onderdeel voor een vliegtuig van Airbus. | beeld ap, anp istock
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

In het Noord-Brabantse Gemert ligt de eerste 3D-geprinte fietsbrug ter wereld. Drie weken geleden stond op een technologiebeurs in Frankfurt een dertig jaar oude VW Caddy met een nieuw voorframe, 3D-geprint en lichter en sterker dan het origineel. De nieuwe technologie kan enorme gevolgen hebben, zegt ING-econoom Raoul Leering. ‘In plaats van producten te importeren uit lagelonenlanden, kunnen ze in eigen land geprint worden.’

Bij de ingang van de Nieuwe Waterweg zit een gepensioneerde man. ‘Vroeger’, zegt hij, ‘kon je hier de hele dag een file aan schepen zien. Het ene na het andere containerschip koerste op Rotterdam aan. Maar nu? Een stuk minder, meneer. We importeren immers steeds minder, nu de productie in eigen land toeneemt. Vazen, auto-onderdelen, gehoorapparaten; we printen het allemaal zelf.’

Zo verloopt wellicht een gesprek bij de ingang naar de Rotterdamse haven, over een jaar of twintig. Want 3D-printen verandert de wereldhandel, schrijft het Economisch Bureau van ING in een rapp …
Dit is 5% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?