Hierdoor rijdt de bus straks niet

Een bushalte aan de Schiedamseweg in Rotterdam. In de Maasstad zullen de buschauffeurs van vervoerbedrijf RET in het centrum donderdag gewoon rijden.  Het RET-personeel in omliggende gemeenten als Ridderkerk en Krimpen aan den IJssel laat echter vermoedelijk verstek gaan. Economie
Een bushalte aan de Schiedamseweg in Rotterdam. In de Maasstad zullen de buschauffeurs van vervoerbedrijf RET in het centrum donderdag gewoon rijden. Het RET-personeel in omliggende gemeenten als Ridderkerk en Krimpen aan den IJssel laat echter vermoedelijk verstek gaan. | beeld anp / Bas Czerwinski
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Vakbonden FNV en CNV roepen hun leden in het streekvervoer op donderdag te staken. Geven zij gehoor aan die oproep, dan rijden er die dag in sommige regio’s minder of geen streekbussen, stadstrams en regionale stoptreinen. Wat eist het rijdend personeel precies en welke provincies worden het zwaarst getroffen? Vijf vragen over de staking bij het regiovervoer.

Amsterdam

Wat eisen de twee vakbonden van de streekvervoerders?

Een lagere werkdruk voor buschauffeurs (met plaspauzes om de twee uur en meer tijd om een route af te leggen) en een ‘fatsoenlijke loonsverhoging’ van 3,5 procent in 2018 voor al het rijdend personeel in de regio’s waar de cao geldt. Volgens de bonden is de werkdruk op de bus zo hoog, dat chauffeurs vaak vier uur non-stop rijden. Zij krijgen geen plaspauzes en vertragingen gaan ten koste van hun lunchpauze. De druk bezorgt het personeel continu stress, zegt FNV-onderhandelaar Paula Verhoef. Volgens haar heeft de hoge werkdruk oo …
Dit is 11% van het artikel.

Hele artikel lezen?

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?