Heineken prijst conservatisme

DEN BOSCH - Wel of geen recessie, de tapkraan van Heineken stagneert niet. In 2002 kwam de bierbrouwer voor het eerst boven een omzet van 10 miljard euro uit en steeg de nettowinst met ruim 11 procent tot 795 miljoen euro.
In de wedloop om steeds meer hectoliters bier is Heineken sinds vorig jaar niet langer de naaste concurrent van het Amerikaanse Anheuser Busch, de brouwer van Budweiser. Zelfs de derde plaats op de wereldmarkt loopt nu gevaar omdat zowel het Zuid-Afrikaanse SAB Miller als Interbrew gedurfder dan Heineken opereert bij het verwerven van brouwerijen en merken. Conservatisme, zo werd de zuinigheid van Heineken wel eens genoemd. Nu andere Nederlandse concerns als Ahold, Numico en Getronics zich hebben vertild bij hun overnamegolf, gniffelt Heineken echter. Op de accijns-stijgingen en het weer heeft …
Dit is 21% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?