'Hand op de knip door terreur'

DEN HAAG - Middenstanders worden de dupe van aanhoudende berichtgeving over terreurdreiging in Nederland. Consumenten houden het geld in hun zak als de regering en de media er niet in slagen een positievere draai te geven aan de huidige ontwikkelingen.
Dat zegt Fred van Raaij, hoogleraar economie aan de universiteit Tilburg, die de invloed van nieuws op het consumentengedrag onderzoekt. Deze zomer toonde hij nog aan dat berichtgeving over de economische malaise direct een lager bestedingspatroon tot gevolg had.Na de negatieve berichtgeving over de economie, krijgt de consumptie volgens de hoogleraar opnieuw een tegenslag te verwerken. ,,Door alle gebeurtenissen na de moord op Theo van Gogh zijn consumenten onzeker. De consumptie zal in november minder stijgen dan verwacht. Het consumentenvertrouwen blijft nu al achter bij dat van België en F …
Dit is 20% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?