'Fiets duur door luxe, niet door prijsafspraken'

DEN HAAG - Het is 13 juni 2000. Locatie: het Postiljon Hotel te Zwolle. De bazen van de drie grootste fietsfabrikanten van Nederland, Gazelle, Giant en de Accel Group (met onder meer Batavus en Koga Miyata) schuiven aan.
Ze hebben wat te bespreken over ,,enkele ontwikkelingen in de markt''. Zoals de inkoopprijzen van fietsonderdelen. Veel spullen komen uit Japan en de materiaalkosten zijn flink gestegen. Ook is de yen op dat moment duur en in die munt wordt afgerekend. Het is dus logisch dat de Nederlandse consument in 2001 meer gaat betalen voor z'n nieuwe fiets. De drie leggen hun onderonsje vast in een notitie, niet groter dan een A4-tje.En dat hadden ze beter niet kunnen doen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de waakhond van eerlijke concurrentie, krijgt lucht van de Zwolse ontmoeting en valt b …
Dit is 10% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?