Ethiek maakt bankiers niet klantgerichter

Klanten worden in veel gevallen niet optimaal geadviseerd door bankmedewerkers. Economie
Klanten worden in veel gevallen niet optimaal geadviseerd door bankmedewerkers. | beeld anp / Robin van Lonkhuijsen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Wekelijkse gesprekken over beroepsethiek leiden er niet toe dat bankmedewerkers het belang van hun klanten vaker vooropzetten.

Rotterdam

Dat blijkt uit onderzoek van gedragseconoom Job Harms, die donderdag promoveert aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In meer dan de helft van de onderzochte gevallen was het financiële advies niet het advies waar de klant het meest profijt van had.

Harms en zijn collega’s deden een veldexperiment samen met een commerciële bank, waarvan hij de naam niet bekendmaakt. De leiding van de bank wil dat de medewerkers het belang van hun klant vooropzetten, en wilde weten hoe deze doelstelling het best kan worden bereikt.

In dit experiment werd medewerkers in een aantal b …
Dit is 15% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?