Eigen zuivelmerk voor hogere melkprijs

Boeren die meedoen met De Faire Melk bv moeten lid zijn van de NMV, hun koeien weidegang geven en verklaren dat ze tegen de dumping van zuivel op de wereldmarkt zijn. |beeld ANP / Koen Suyk Economie
Boeren die meedoen met De Faire Melk bv moeten lid zijn van de NMV, hun koeien weidegang geven en verklaren dat ze tegen de dumping van zuivel op de wereldmarkt zijn. |beeld ANP / Koen Suyk

LEEUWARDEN - De Nederlandse Melkveehouders Vakbond richtte jarenlang zijn pijlen op politiek Den Haag en Brussel om een hogere melkprijs af te dwingen. Nu wendt de bond zich ook tot de consument, buiten de traditionele zuivelbedrijven om.

De nieuwe strategie heeft geresulteerd in de oprichting van een eigen zuivelmerk: De Faire Melk. Per zuivelproduct wordt een dubbeltje overgeheveld naar 'De Faire Melk bv'. Deze verdeelt het geld over de aangesloten melkveehouders. Die moeten lid zijn van de NMV, hun koeien weidegang geven en verklaren dat ze tegen de dumping van zuivel op de wereldmarkt zijn. Het idee is bedacht door de Europese Melkveehouders Vakbond en als eerste opgepakt door Oostenrijkse boeren. Die lanceerden in 2006 een eigen zuivellijn met halfvolle melk, boter en yoghurt. Later volgden Duitsland en Luxemburg. F …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?