Een verdwenen schip keert niet terug

Zestig plaatsen met vaarwegen waaraan veel industrie is gevestigd, dreigen onbereikbaar te worden voor de binnenvaart, omdat kleine schepen verdwijnen. Assen (foto) is een van die plaatsen. |foto Novum/Peter Stevens Economie
Zestig plaatsen met vaarwegen waaraan veel industrie is gevestigd, dreigen onbereikbaar te worden voor de binnenvaart, omdat kleine schepen verdwijnen. Assen (foto) is een van die plaatsen. |foto Novum/Peter Stevens

DELFT - Bouwbedrijven, de veevoederfabriek of de brouwerij: ze zitten niet voor niks aan een kanaal. Maar als de industrie niet snel wakker wordt, is er geen klein schip meer dat bij hun kade kan komen.

Meppel blijft bereikbaar, de rest van Drenthe niet. Als de binnenschepen onder de 1000 ton op zijn, kan het bedrijfsleven in Assen, Coevorden, Hoogeveen en Emmen het kanaal wel vergeten. De benodigde grondstoffen moeten per vrachtwagen worden aangevoerd, eindproducten vertrekken ook via de weg. Voor meer dan zestig plaatsen in heel Nederland dreigt hetzelfde te gebeuren. Ze liggen aan een smal kanaal waar schepen langer dan 67 meter niet kunnen komen. In Brabant zijn dat bijvoorbeeld het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart, vaarwegen waar veel industrie aan is gevestigd. stommit …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?