Duurzame burger wil geen gekke Henkie zijn

DEN HAAG - Consumenten zijn niet of nauwelijks tot duurzamer gedrag over te halen door hen te wijzen op de voordelen hiervan voor de samenleving. Zachte drang door de overheid zal hen eerder overstag doen gaan. Deze conclusie dringt zich op uit een gedragsonderzoek onder 1100 Nederlanders, gehouden door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Gegevens over het koopgedrag van consumenten geven al langer aan dat de populariteit van bijvoorbeeld biologisch eten stabiel is. Hoewel consumenten in onderzoeken regelmatig aangeven (veelal duurdere) biologische producten belangrijk vinden, schommelt het marktaandeel van duurzaam voedsel in Nederland al een aantal jaren tussen de 2 en 3 procent. 'Veel consumenten willen hun consumptie best verduurzamen, maar verbinden daaraan wel de voorwaarde dat andere consumenten dat ook doen', schrijven de onderzoekers van het gisteren verschenen PBL-rapport Dilemma's rond duurzame consumptie. 'Z …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?