Duurzaam heeft afgedaan in reclame

Autos, stroom, wasmachines en vliegreizen: bijna alles heet tegenwoordig duurzaam. Een vaag begrip, aldus marketeers. |beeld Novum / Ilja van Marle en Robert Hoetink Economie
Autos, stroom, wasmachines en vliegreizen: bijna alles heet tegenwoordig duurzaam. Een vaag begrip, aldus marketeers. |beeld Novum / Ilja van Marle en Robert Hoetink

AMSTERDAM - Op Google heeft het begrip bijna vier miljoen verwijzingen, maar in de reclame heeft het woord duurzaam nu wel afgedaan. Ik adviseer het niet meer te gebruiken, zegt Jeroen Meijering, strategisch marketingadviseur duurzaamheid bij marketingbureau b-open.

Steeds meer consumenten wantrouwen duurzame claims van bedrijven, blijkt uit onderzoek. Vijf jaar geleden had 30 procent van de Nederlanders geen vertrouwen in duurzame claims. Inmiddels is dat bijna 40 procent. Mogelijk zijn het er volgend jaar nog meer, zegt Meijering. Wij zeggen: vermijd het woord. Ook Vincent van den Berg van marketingcommunicatiebureau DDB & Tribal Amsterdam raadt het gebruik van het d-woord af. Het is een containerbegrip waar meerdere dingen in passen. Zo denken sommigen bij duurzaam aan hoelang een product meegaat. leeg begrip Duurzaam is zó algemeen da …
Dit is 17% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief