Drugsbeleid Schiphol werkt averechts

Bodyscans op Schiphol leiden niet tot minder invoer van drugs in Europa. |beeld Novum / Rein van Zanen Economie
Bodyscans op Schiphol leiden niet tot minder invoer van drugs in Europa. |beeld Novum / Rein van Zanen

AMSTERDAM - De zogeheten 100 procentcontroles op de luchthaven Schiphol hebben niet gezorgd voor een verminderde cocaïne-invoer in Europa. Sterker: sinds de controles in 2003 zijn ingesteld, is zowel de cocaïne-invoer via de haven van Rotterdam, als die via West-Afrikaanse routes sterk toegenomen.

Daarmee is niet alleen het nut van het drugsbeleid op Schiphol twijfelachtig, het is bovendien een ernstige sta-in-de-weg voor de ontwikkeling van West-Afrika. Dat stellen twintig economen en politici, onder wie vijf Nobelprijswinnaars en de Britse vicepremier Nick Clegg, in een rapport van de London School of Economics getiteld: Ending The Drugs Wars. De 100 procentcontroles werden in 2003 ingevoerd om de toenmalige stroom bolletjesslikkers een halt toe te roepen. Ze gelden voor alle passagiers op vluchten uit Curaçao, de Nederlandse Antillen, Suriname en Venezuela. Bij de controles wo …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?