De opmars van een koffiegigant

AMSTERDAM - Bij de Amerikaanse 'koffiekoning' Starbucks wordt veel in oorlogstaal gesproken. Het bedrijf heeft Japan al 'veroverd', is in de beginfase van een 'invasie' van Europa en heeft een nieuw 'hoofdkwartier'. Een jaar geleden begon de bouw daarvan in Amsterdam, en nu is het klaar. Met het operationeel worden van de uitvalsbasis is het wachten op een snelle opmars.
In een aflevering van de tekenfilm The Simpsons, slentert hoofdpersoon Bart door een winkelcentrum. Naast hem verschiet het ene na het andere winkelbordje in het groene logo van Starbucks. Wanneer hij het centrum verlaat, is het één grote Starbucksvestiging. Het filmpje is een parodie op het succesverhaal van de koffieketen dat iedere week Starbucks wereldwijd 25 nieuwe koffiecafés opent.Starbucks is een ouderwets Amerikaans succesverhaal. Howard Schultz, opgegroeid in een sloppenwijk van Brooklyn, kocht begin jaren tachtig het noodlijdende koffiewinkeltje Starbucks van drie wereldvreemde …
Dit is 14% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?