Consument proeft geen ziel meer in Franse wijn

PARIJS - Honderden regels en regeltjes bepalen in Frankrijk hoe en wanneer er gestokt en geplukt mag worden en aan welke voorwaarden de druiven moeten voldoen. Elk château heeft zijn eigen merk en etiket. Tot voor kort maakte de wijnliefhebber daar geen groot probleem van, maar die tijd is echter voorbij.
,,De nieuwe consument wil een etiket dat makkelijk leesbaar is en een product dat makkelijk te drinken is'', zegt Renaud Gaillard, bestuurslid van de federatie van exporteurs van wijn en sterke drank.Een van de grootste 'zorgen' is dat de Franse bevolking steeds minder wijn drinkt. Vooral jongeren laten het afweten. In de afgelopen tien jaar is het aantal Fransen dat dagelijks een glaasje wijn nuttigt, teruggelopen van 37 naar 23 procent.OverproductieHet probleem zat 'm tot voor kort in de Franse overproductie aan goedkope landwijnen, maar de crisis heeft nu ook de producenten van de 'middeldu …
Dit is 21% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?