‘Bpm voor nieuwe auto te hoog’

De autobranche en staatssecretaris Snel liggen met elkaar in de clinch over de methode waarmee de uitstoot van CO2 wordt berekend. Beide partijen verwijten elkaar de verkeerde rekenmethode te hanteren. Economie
De autobranche en staatssecretaris Snel liggen met elkaar in de clinch over de methode waarmee de uitstoot van CO2 wordt berekend. Beide partijen verwijten elkaar de verkeerde rekenmethode te hanteren. | beeld anp / Bart Maat
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Automobilisten die een nieuwe auto kopen, betalen honderden euro’s te veel aanschafbelasting, als gevolg van een nieuwe methode om de uitstoot van CO2 te meten. Dat zegt de autobranche verenigd in RAI Vereniging en Bovag.

amsterdam

Aanleiding voor de discussie is een nieuwe meetmethode voor het ­verbruik. Deze zogenoemde WLTP-testmethode geeft een realistischer beeld van het brandstofverbruik van een auto, en daarmee de CO2-uitstoot. Dankzij WLTP weten kopers beter wat ze straks kwijt zijn aan diesel, benzine of stroom. De vorige methode (NEDC) schatte het verbruik bijna altijd veel te laag in.

Met de invoering van WLTP zijn ­auto’s op papier meer gaan verbruiken, maar niet in werkelijkheid. In Nederland ontstaat een probleem: de uitstoot is hier gekoppeld aan de aanschafbelasting bpm, daardoor dreigen nieuw …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?