Boeing 787 stuk minder Nederlands dan Airbus A380

Personeel van Boeing bekijkt de nieuwe 787 Dreamliner. |beeld Boeing/Tim Stake Economie
Personeel van Boeing bekijkt de nieuwe 787 Dreamliner. |beeld Boeing/Tim Stake

AMSTERDAM - Anders dan bij de Airbus A380, zijn Nederlandse bedrijven maar beperkt betrokken bij de nieuwe Boeing 787 Dreamliner. Hoe kan dat?

Over vier jaar is de nieuwste Boeing 787 Dreamliner ook in KLM-kleuren te zien. Maar echt Hollands zal het toestel nooit worden. Want waar de Nederlandse vliegtuigindustrie vijf jaar geleden een behoorlijke bedrage leverde aan de nieuwe Airbus A380, is dat bij de Boeing 787 duidelijk minder. Aan de Europese Airbus A380 bouwen Stork (rompdelen, vleugelranden en kabelbomen) en Ten Cate (composietmateriaal) mee. En de huid van de A380 bestaat voor een belangrijk deel uit glare, een laminaatachtig materiaal uitgedacht aan de TU Delft. 'Voor zover ik weet zijn bij de Boeing 787 alleen Ten …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?