Binnenvaart wil van de dieselslurper af

Kapitein Danny Pols op de brug van de MS Goblin. Economie
Kapitein Danny Pols op de brug van de MS Goblin. | beeld Arie Kievit
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Ook de Nederlandse binnenvaart moet af van de fossiele brandstof. Een opgave van formaat, want de verduurzaming van schepen gaat trager en is veel kostbaarder dan die van de concurrentie op de weg.

Hendrik-Ido-Ambacht

Drie, vier, vijf keer begint Gertjan de Gelder aan zijn uitleg over het aandrijvingssysteem van de MS Goblin. Tevergeefs. Het oorverdovende gebrul van de chromen dieselgenerator in het hart van het binnenvaartschip overstemt alles.

De Gelder (47) kiest voor een ander plan, wijst naar twee kleine zwarte kastjes naast de brommende generator en gebaart dat hij bovendeks uitleg zal geven. Buiten de machinekamer is hij weer hoorbaar. In de kastjes, zegt hij, zitten de elektromotoren. En ondanks hun geringe grootte vormen zij de noodzakelijke groene toekomst van ‘onze’ binnenva …
Dit is 8% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?