Biedt vervoer van fruit over het spoor voordeel? 'Uiteindelijk wordt ook gekeken naar de kosten van groener transport'

CoolRail-containers worden op de Rotterdamse Vondelingenplaat op de goederentrein gezet. Binnen twee etmalen zullen ze hun bestemming in Spanje bereiken. Economie
CoolRail-containers worden op de Rotterdamse Vondelingenplaat op de goederentrein gezet. Binnen twee etmalen zullen ze hun bestemming in Spanje bereiken. | beeld Raymond Rutting
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Met speciale gekoelde containers pendelt de CoolRail voortaan drie keer per week tussen Rotterdam en Valencia. Niet goedkoper, wel een stuk duurzamer.

Rotterdam

Aan het fruit is het niet af te zien, maar een deel van de sinaasappelen en mandarijnen die de consument deze week bij Albert Heijn koopt, is ‘groener’ dan de rest. Deze vruchten zijn per trein in twee etmalen van Valencia naar Rotterdam gebracht. Normaal gebeurt dat per vrachtwagen, over dichtslibbende wegen, door chauffeurs onder grote tijdsdruk en met een grote impact op het milieu.

De CoolRail, zoals het versegoederenvervoer is gedoopt, doet dat duurzamer. De ‘sinaasappelexpres’ gaat drie keer per week pendelen tussen het westen van Nederland en het oosten van Spanje. ‘Op jaar …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?